sunnuntai 25. toukokuuta 2014

paino ongelmia

Huhhuh mitkä helteet on ollu, ei yhtään nautinnolliset kun ensin hikoot töissä sen jälkeen kotiin tultaessa ootkin niin poikki ettei jaksa mitää ja mua ei auringon palvominen kiinnosta joten mieluusti oon sisällä ja turhaudun kun ei voi tehä mitään ilman kauheeta hikiaaltoa. Öisinkään ei ole parhaalla mahdollisella tavalla nukuttu ja se ei johdu siitä että peittoja heiluteltaisiin vaan kuumuudesta. Asiasta puheen ollen täällä ei ole viikkoon harrastettu mitään. Ehkä kenties mun jokin lapsellinen keino saada mies tajuamaan miltä musta tuntuu oviksen aikaan kun mitään ei tapahdu.

Mutta täällä elellään kp 31 ja viikonpäästä kuukautisten kuuluis alkaa, toivon niin ettei kierto enään venyis yhtään pidemmäks vaikka tällä stressillä varmasti saan niitä etsintäkuuluttaa.  Olis vaan kiva jos kiertoni voisi olla n. 30päivää kuten ennen, tuntisin itseni edes jotenkin normaaliksi.

Kirjoituksestani huokuu menkkojen odottelu ja niitä tässä ehkä enemmän odotankin kuin mahdollista raskautta koska oikeestaan mitään jälkimmäiseen viittaavaa ei ole ja joo tiedän etttä on oireettomiakin raskauksia mutta mun kohalla en usko siihen olihan tuulimunakin oireineen mitä oli. Mutta mua siis masentaa se että viimesen puolenvuoden aikana mun paino on noussut ainakin sen 4kiloo joo kuulostaa ehkä vähältä mutta mulle se on paljon sillä pudotettunai aikoinaan sen -18kg niin sain painon pidettyy paikoillaan lähes kaks vuotta ja nyt tuntuu ettei ne lähe millään lähinnävaan kipuavat suurempiin lukemiin.

Viime jouluna mulle tuli about kaks kiloo lisää ja juuri kun päätin alkaa niistä pääsemään eroon niin mulle selvisikin et oon raskaana ja kun raskaana ei saa laihduttaa, ns. raskauden (=tuulimunaraskaus) aikana mulle tuli kilo mut se lähtikin yhtäkkiä ja se oli jo merkki siitä että nyt ei ole kaikki hyvin vaikka elin ihan normaalisti huomioiden raskauden (äkillinen painon lasku viittasi tuulimunaan) noh tämän prosessin jälkeen päätin pudottaa ne jouluiset 2kilon jämät kunnes hormonitoimintani taistelikin vastaan vaikka söin ja liikuin laihduttavaan tapaan niin 2kiloo lisää sieltä tuli, no tilanteen tasaannuttua päätin aloittaa uudestaan ja sainkin kilon pudotettua kunnes psyykkinen tilani vaati herkuttelua tiukistelun jälkeen ja sen piti jäädä vain päivään tai kahteen kunnes tuli vastaan taas romahtamis piste jolloin en todellakaan enään kiinnittänyt huomiota ruokavaliooni jolloin sain taasen kerättyä kaksi kiloa ja nyt ollaan tässä, kaikki ylimääräinen jätetty pois mutta helteiden takia liikunta jäänyt vähemmälle. Toivoisin todella saavani painon lasku suuntaan ennenkuin raskaus alkais, olishan se sikiöllekkin parempi, siis lähinnä siinä mielessä että äidin mielenterveys säilyis :D kun kuitenkin vielä normaalipainoisia ollaan.

Ja ennenkuin kukaan kerkeää mitään sanomaan niin tiedän että tämä on aivan pinnallista ja tiedän että kun se onnen päivä koittaa niin painolla ei ole enään merkitystä, mutta niin kauan kun en ole raskaana on minulla oikeus huolehtia ja stressata ulkonäöstäni.

2 kommenttia:

  1. Kyllä mulla on paino pudonnut, ilman että se on oire tuulimunaan. Kun vaan tarpeeksi etoo, eikä voi syödä kuin ennen niin kyllä se paino vaan putoo... Toki painon putoaminen ei näy kuin kasvoissa ja vaa'alla, maha kun turvottaa niin pirusti (nyt jo viikolla 14+2 ja edelleen ollaan alle ekan neuvolan painon)

    VastaaPoista
  2. Joo mutta mun tapauksessa kun paino putosi ilman minkäänlaista syytä (ei pahoinvointia, ei oksentelua, ei runsasta vatsantoimintaa, ei enempää liikuntaa, normaalia syömistä) elin ihan normaalisti ja oletuksena kun oli että olin raskaana niin merkkihän se oli siitä ettei kaikki ollut hyvin. Voihan syy olla mikätahansa mutta kun kuvioissa oli tämä tuulimuna niin voisivat ne sopia yhteen johtopäätelmillä ilman mitään tutkittua faktaa.

    VastaaPoista